top of page
bad management concept, disorder and messy organization.jpg

Kwaliteitsmanagement

Alleen PDC zorgt niet voor verbetering

Kwaliteitsmanagement is de tak van het management die streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een product, productieproces, dienst of organisatie. Kwaliteitsmanagement is geen afgebakend vakgebied, maar komt terug in alle delen van het management van een onderneming.” – Wikipedia.

Voor projecten betekent dit veelal: “voldoet het geleverde product aan de daaraan gestelde eisen”. Het credo wat Probeon hierbij hanteert is dat een goed product het resultaat is van een goed doorlopen proces. En binnen een project zijn dat er nog al wat. Zie ook Procesmanagement.

Om Kwaliteitsmanagement binnen een (project)organisatie ingericht te krijgen wordt veelal het onderscheid gemaakt tussen QA (Quality Assurance à borging) en QC (Quality Control à controle).

Quality Assurance betreft de borging dat een product aan de gestelde eisen zal gaan voldoen en is procesgericht. Hiervoor worden doorgaans (interne) audits uitgevoerd om vast te stellen dat de gedefinieerde processen ook daadwerkelijk gevolgd worden.

Quality Control is de daadwerkelijke vaststelling of een product aan de gestelde eisen voldoet en is daarmee dus ook productgericht. De borging hierop vindt meestal plaats door het uitvoeren van de 1e en 2e -lijns controle.

Een goede wisselwerking tussen QA en QC zorgt voor de juiste inrichting tot en continue verbetering te komen en het reduceren faalkosten.

bottom of page